7.12.2014

Uudistuvat ammatilliset oppimateriaalit

Ohjaan opiskelijoita luomaan itselleen avoimen PLE ympäristön, jonne tekevät oppimistehtäviä, raportoivat vierailuista oppimaansa ja kertovat mitä esim. aiheeseen liittyvän videon katsomisesta oppivat. Itse olen heille esimerkkinä kirjoitan kaikki tehtävät avoimeen verkkoon yleensä blogialustalle, joko on mm. linkittämisominaisuuksiensa vuoksi näppärä työkalu. En puhu opiskelijoille suoraan ja varsinaisesti opetusmateriaalin tuottamisesta. Sillä se ei liene heidän varsinainen tehtävänsä, vaan opiskella omaa tulevaisuuttaan varten. Toki heidän avoimesti blogiin kirjoittamansa, YouTubeen tuottamansa ja Audioboohon lataamansa tiedostot toimivat myös muille oppimateriaalina. Olen myös koonnut heidän tuottamistaan linkkilistoja ja/tai soittolistoja, joita käytän osana opetusmateriaalia. Näin he osallistuvat opetusmateriaalin tuottamiseen ja toisten tuottaman materiaalin käyttämiseen.

Ohjaan ja tuen heitä käyttämään ympäristöjä, joissa kaikki heidän tuottamansa on heidän omassa hallussaan. He voivat halutessaan poistaa jakelusta minkä tahansa itse luomansa materiaalin. He myös saavat meiltä lähtiessään kakki mukaansa, koska ne on tuotettu omille tileille. He voivat näin jatkaa ympäristö, kun jatkavat opintojaa ylemillä asteilla tai kouluttautuvat töissään. He voivat käyttää rakentamaansa PLE-ympäristöä portfolionaan tai markkinoida sen avulla itseään työmarkkionoille.

Opisto tarjoaa opiskelijoillemme myös näppärän Office 365 tilin, jolla olisi myös mukava tuottaa yhtä ja toistakin hyvännäköistä, mutta tili poistuu opiskeluoikeuden myötä.

Tässä linkkejä opiskelijoiden omiin PLE ympäristöihin.
2014 aloittaneet
2013 aloittaneet
2012 aloittaneet


Olemme myös yhdessä tehneet oppaita ja ohjeita, mutta siinä on myös se hallinta oikeus kysymys. Tässä kuitenkin yksi esimerkki, jossa koko opetusryhmä otti yhdessä selvää, miten Audioboohon voi ladata äänen ja miten sen saa sitten upotettua Bloggerin blogiin. Ottivat kuvaruudun kaappauksia ja kirjoittivat ohjeita, oikaisivat toisten virheitä, täsmensivät toisten kirjoituksia, tarkensivat ja muokkasivat kieltä.

Tällainen siitä tuli:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti