4.11.2011

Tabletit opetuksessa

Risto Korhonen luennoi.


Kuopiossa lukiolaisten ekaluokalla on nyt jatkuvasti käytössään n. 300 videokameraa. Joten historiallista tuottamista on varmasti tapahtumassa. Kiinssa on myös opiskelijoille annettu tablettaja käyttöön Teemu Moilanen Aducate jakoi linkin videon: Video täällä Kiinasta  " 




Risto on sitä mieltä, että tabletti korvaa tietokoneen, ellei kokonaan niin ainakin osittain. 


Mihin Tablettia käytetään: tiedon keruu, yhdistäminen, jakaminen. 
Edut verrattana tietoneeseen: Mukanan helposti, heti päällä, helppo käyttää.
Aika on otollinen tabletille: Verkkokokoukset onnistuvat mobiililla ja opiskelumateriaalia on laajasti myös mobiililaitteilla saatavilla netissä.


Luento tallennukset on helppo tehdä. Vertailu on menossa live luennon ja video luennon vaikuttavuudesta. 


Applen iPadin etuja on mm. helppokäyttöisyys ja akun kestävyys on selkä etu.


Samungin Galxyn etu on muunneltavuus, appsien määrä, Flash tuki ja se, että se toimii niin saumattomasti Google työkalujen kanssa yhteen.




Kuvan laatu on Samsungissa hieman parempi, äänen laatu on erinomainen molemmissa.  Appsien tekeminen on helpooa ja vaivatonta Samsungissa. Samsungissa on moniajo. Appseja voi olla saman aikaan monta käytössä. Jos halutaan, että opiselijoiden tabeltit ovat samanlaisia, hallintaohjema on ostettava erikseen (salkku). 16 koneen hallinta salkku maksaa n, kymppintonnin ja sen lisenssi n. kolmesataa per vuosi


Galaxy s note on tabletin ja puhelimen välimuoto. Myös kynän käyttö. Saatavauus tällä hetkellä kohdillaan.  HMDIt ja vaikka mitä lisälaitteitta on tarjolla, kuvat saadaan isoiksi jäa äänet kuuluville. Kirjoittamisen helpottamiseen on olemassa irtonäppäimistöjä, molemmille. 


Luennon löydät tallenteenkin


Oma kommentti asiaan on, että minä en pidä niin valtavan tärkeänä ainakaan ammatillisella asteella, että laitteiden asennukset ja appsit pysyvät identtisinä kaikissa laitteissa. Toivoisin, enenmmän politiikka, jossa opiskelijat saavat laitteen omakseen (esim. minimaalisella kuukausimaksulla tai ilmaiseksi) ja heille voi sen perusteella antaa myös vastuun ja vapauden käyttää laitetta niin kuin haluaa. Oppimisessa on tärkeintä kuitenkin lopputulos: tiedohaku ja yhteisöllinen tiedon rakentaminen, jakaminen ja opiminen... on tärkeintä. Esim. jos työkaluna on blogi, niin sihen voi osallistua eri appsien välityksellä sekä sähköpostin tai selaimen kautta. Loppujen lopuksi, sillä mitä ympäristöä tai ohjelmaa opiskelja käyttää saman työkalun käyttöön ei ole lainkaan merkityksellistä. Hän voi valita ympäristönsä ja appsinsa oman mielensä mukaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti