27.10.2010

Käytäjäryhmämäärittely

Sain käyttäjäryhmämäärittelyt vaiheeseen. Niitä on edellen paljon teen huomenna karsitun version.

Aamulla satoi lunta, kun poljin tänne. Syömässä kävin hyvässä seurassa ja lumi oli sulanut.

Tänään seurailin Markkinointiviestintä viiko n twiitteijä Twitterissä http://www.markkinointiviestinnanviikko.fi/ Tässä käyttäjien tweetistä  kirjaamiani pointteja ja omia ajatuksia yhteen vetona:

Kun sinulla on netissä kuva ja historia. Sinulla on asikkaan suuntaan sekä kasvot, että historia. Sinusta tulee inhimillinen ihminen, ei virtuaali nimimerkki tai "yhtiö" logon kuvalla. Inhimiselle ihmiselle sallitaan inhimillisiä piirteitä. Yksi niistä on luotettavuus ja tunnistettavauus, tuttavuus. Mutta myös negatiivisempia inhimillisiä ominaisuuksia hyväksytään esim. se, että joskus voi mokata ja se ettei aina jaksa kirjoittaa ja olla aktiivinen.

Ilmassa oli pohdintaa myös siitä onko mainonta enää erotettavissa muusta yrityksen ulkoisesta viestinnästä. Netissä mainonta sekottuu muuhun aktiiviseen kanssakäymiseen nettimaailmassa. No, joo vaikka bannerit näyttävät monesti vain mainoiksilta, tosin useimpiin alkaa liittyä jotain interaktiivista, joka taas on vastavuoroista kommunikointia asiakkaan kanssa tai voisi sitä parhaimmillaan olla.

Karri Anttila
Markkinoiden ja sidosryhmien odotuksiin vastaaminen. Odotukset muuttuvat, haetaan uutta busines keissiä.

Ihmeteltiin sitä miksi yritykset tyytyvät suuremmaksi osaksi vain kuuntelemaan. Kuuntelukin jo auttaa siihen, että kuulostellaan mitä asiakkaat ja sidosryhmät yritykseltä odottavat. Kuuntelu on vielä aika halpaa siihen verrattuna, että aktiivinen osallistuminen maksaa. Sosiaalinen media on aika tuntematon vielä useille ihmisille, yritykset eivät ole osanneet oikein ohjeistaa henkilökuntaa miten netissä ulkosta viestintää tehdään. Se nähdään usein vielä pelottavana ja uhkaavana. "On vaarallista päästää työntekijät mellastamaan yrityksen nimissä nettiin, kun niitä ei voi siellä kukaan täysipäiväsesti vahtia." No, joo samoja pelkoja oli varmasti myös sähköpostin kanssa, eikä kukaan voi kieltää, etteikö sen kanssa ole mokia/vuotamisia tapahtunut tahallisesti tai tahattomasti.

Uusia bisness keissejä saattaa netistä saada hyvinkin, kun jaksaa pyöriä foorumeilla, joilla asiakkaat pyörivät tai mahdolliset uudet asiakkaat pyörivät.

Jussi Vanhanen
nyt täällä integroidaan myynti, markkinointi ja viestintä. Noin se pitäisi mennä

Se taitaa toimia myös toisin päin asiakkaan/työntekijän viestintä -> mainontaa -> myynti. Siinä on se yritysten pelkokäyrä, jos viestijänä on pettynyt ihminen. Vaan hyvin toimii silloin kun viestijänä on ongelmansa ratkaissut tyytyväinen asiakas / työntekijä.

 
Petri Mertanen
Luovuutta tarvitaan liiketoiminnan suunnittelussa, ei pelkästään kampanjasuunnittelussa. Agree with @ !

Pätee myös verkkokauppaosuuden suunnittelussa, kun tehdään liiketoimintasuunnitelmaa.

Karri Anttila
Hyvä verkkokauppa on kuin kyläkauppias: tunnte meidät, makumme ja osto-tottumuksemme.
 
Naulan kantaan. Kun tunnet asiakkaasi tiedät heidän tarpeensa ja osaat tarjota asioita, jotka heitä kiinnostavat. Säästät heiltä, etsimisen, tutkimisen vaivan siis selvää aikaa. Joka on taas tosi arvostettu tänäpäivänä rahan ohella. Joskus jopa tuntuu, että aikaa arvostetaan enenmmän kuin rahaa.
 
Niina Viitanen
USA:ssa 26 % yli 65-vuotiaista käyttää somea, Suomessa 13 %. Käyttö kasvussa, käytön motiivit erit kuin nuorilla.
 
Teknikkan ja välineiden pitäisi tukea yli 65 vuotiaiden some-käyttöä. Kaikki luettava pienenee pieneemistä ja käsitteet ovat lyhenteitä. Ei ole helppoa, jos ei näe mistä klikata, eikä ymmärrä mitä painikkeissa ja linkeissä lukee.
 
Sellaista tänään ja huomenna lisää...
 
Tänään on vielä suunnitelmissa ajella Kuopioon Galleria 12, näyttelyyn.
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti