6.4.2012

Yhteisömanageri ja kunnollinen keskustelufoorumi työyhtesöön

http://sveikkolainen.posterous.com/yhteisomanageri-mita-se-voisi-olla

Todella hyvä idea. Monet koulut ovat nykyään jättiorganisaatiota, joissa ei ole muuta keskustelu kanavaa kuin sähköposti, joka on todella onneton. Varsinkin kun sitä käytetään 'salaillen' ja yksitysviestin luontoisesti. Tarkoitan tällä sitä, että keskustelua herättävistä asioista tiedotetaan sähköpostilla. Sähköposti lähetetään pienelle piirille. Sähköpostin sisältö pyydetään (toimintaohjeet, tiedotukset jne.. välittämään ed. opiskelijoille tai muille sidosryhmille. Sähköpostin välittäminen sellaisenaan on kielletty. Näin keskustulu yhteys toimintaohjeen laatijan ja toimintaohjeen kohteen välille katkaistaan tehokkaasti. Seurauksena on jupinaa, murinaa ja tyytymättömyyttä käytävillä, kahviloissa ja luokkahuoneissa.

Toinen sähköpostin selkeä epäkohta on se, että aiheen nostattama mielipide jätetään kirjoittamatta tai se lähetetään vain alkuperäiselle lähettäjälle, ei koko jakelulistalle joka oli alkuperäisen viestin vastaan ottaja kunta, joten keskustelu ei tule näkyväksi ja siihen ei pääse osallistumaan tasavertaiseti.

Keskusteluforumin puuttuessa kahvila ja nurkka nurina lisääntyy, paisuu, tyytmättömyys lisääntyy ja hyvinvointikärsii. Johto ja vaikutuvaltaiset henkilöt saattavat suuressa organisaatioissa olla täysintietämättömiä kuohusta ja pahoinvoinnista, ennen kuin se lopulta tule julki jonkun kyselyn tuloksissa. Asiat ovat jo kasaantuneet, klikkiytyneet, kasvaneet suuriksi ja vaikeiksi purkaa. Sen sijaan, jos asiata olisi avoimesti keskusteltu alusta saakka niin, että kaikki olisivat voineet ottaa siihen osaa koko asia olisi voitu käsitellä niin, että siitä ei olisi ollut seurauksena tyytymättömyyttä tai jopa pahoinvointia ja sairaslomia.



posted from Bloggeroid

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti